PENGENALAN
•
TGfU
dihasilkan oleh Bunker and Thorpe pada tahun 1982 untuk pelajar-pelajar
sekolah menengah
•
TGfU
merupakan satu model pendidikan yang menekankan:
ü Pemahaman yang menyeluruh pada setiap permainan
ü Meningkatkan tahap aktiviti fizikal
ü Menjadikan kelas pendidikan jasmani sebagai tempat
yang sesuai untuk persaingan, motivasi serta bersuka ria
ü Digunakan secara meluas dalam kejurulatihan dan
pendidikan jasmani sehingga masa kini
FAKTOR-FAKTOR
•
TGfU
dihasilkan oleh Bunker and Thorpe pada tahun 1982 untuk pelajar-pelajar
sekolah menengah
•
TGfU
merupakan satu model pendidikan yang menekankan:
ü Pemahaman yang menyeluruh pada setiap permainan
ü Meningkatkan tahap aktiviti fizikal
ü Menjadikan kelas pendidikan jasmani sebagai tempat
yang sesuai untuk persaingan, motivasi serta bersuka ria
ü Digunakan secara meluas dalam kejurulatihan dan
pendidikan jasmani sehingga masa kini
MATLAMAT
•
Matlamat
utama TGfU adalah untuk memperkembangkan kemahiran seseorang pelajar dalam
menyelesaikan masalah dan membuat keputusan
•
Menurut falsafah TGfU, pelajar atau pemain
bukan sahaja perlu tahu bagaimana untuk menjayakan sesuatu permainan tetapi
adalah lebih penting untuk belajar membuat keputusan yang sesuai ketika
permainan dilaksanakan
•
Model
TGfU juga menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam pelbagai permainan
PERKEMBANGAN
•
Selepas
kajian Bunker dan Thorpe, falsafah dan teori dalam TGfU masih diubahsuai dan
diperkembang dari semasa ke semasa
•
Secara
lebih mendalam, TGfU adalah lebih pratikal dan mudah diaplikasikan dalam
permainan bola
•
Pada
tahun 2004, Webb and Pearson telah mengkategorikan permainan kepada empat
kategori utama:
ü Target
ü Striking / Fielding
ü Net / Wall
ü Invasion
ALIRAN
PELAKSANAAN PERMAINAN
KATEGORI
PERMAINAN
•
Target
/sasaran
–
Menempatkan
objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapat mata
–
Contoh:
bowling, archery, golf
•
Striking
/ Fielding/pukulan
–
Perlawanan
yang melibatkan dua pihak: pasukan striking dan pasukan fielding
–
Mengumpul
mata melalui larian yang selamat dan berjaya selepas pukulan dalam masa atau
pusingan yang ditetapkan
–
Contoh:
baseball , softball, cricket
•
Net
/ Wall/Jaringan
–
Permainan
dimainkan antara jaring atau atas dinding
–
Mengumpul
mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek
tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan gelanggang
–
Contoh:
badminton, squash, table tennis
•
Invasion / Serangan
–
Permainan
berpasukan
–
Dalam
jangka masa yang tertentu, masuk ke dalam kawasan pihak lawan dan mengumpul
mata
–
Contoh:
soccer, basketball, handball
TUJUAN
MENGKATEGORIKAN PERMAINAN
•
Setiap
permainan dalam kategori yang tersebut mempunyai sifat dan peraturan yang mirip
atau seiras
•
TGfU
bertujuan untuk menggalakkan pelajar-pelajar melibatkan diri dalam pelbagai
permainan
•
Setelah
mempelajari salah satu permainan dalam satu kategori, pelajar akan memperoleh
pengetahuan asas atas peraturan, kemahiran dan taktik dalam kategori tersebut
•
Oleh
itu, pelajar akan bermampu untuk menyertai permainan lain dalam kategori yang
sama
Contoh:
Pelajar yang telah belajar bola keranjang atau bola sepak dapat main bola baling
Pelajar yang telah belajar bola keranjang atau bola sepak dapat main bola baling
0 comments:
Post a Comment